S jednou jízdenkou třeba až na Vysočinu

Integrovaná doprava na jihu Moravy se znovu rozšíří o V celém kraji V celém kraji bude teprve v roce 2010 Pravidelná doprava, jednotné jízdné a stejné doklady pro rozsáhlou oblast mají být výhodou takzvaných integrovaných dopravních systémů. Jeden vzniká i na území Jihomoravského kraje. Postupné zapojování jednotlivých oblastí regionu má skončit přibližně za čtyři roky.

Jižní Morava o Už dva a půl roku prožívá doprava na jihu Moravy radikální změny. Kraj se totiž rozhodl zavést tak zvaný integrovaný dopravní systém. Ten se postupně rozšiřuje směrem od Brna. Od července se tak do něj zapojí například i jedenadvacet obcí z Oslavanská a Ivančicka. Systém umožňuje na jednu jízdenku cestovat městskou hromadnou dopravou, vlaky i vybranými autobusy.

I když si kraj integrovanou dopravu pochvaluje, mezi lidmi není moc populární. "Lístek je mnohem dražší než u dálkových spojů. Hromadnou dopravu v Brně takřka nevyužívám, protože chodím pěšky Takže se mi to nevyplatí," poznamenal na adresu systému Karel Vyskočil z Rousínova, jenž do Brna dojíždí každý den. Obdobnou zkušenost má i Helena Štěpánková z Blanenska, využívající měsíční průkaz na vlak. Nepotřebuje už ale cestovat po Brně, takže ji ostatní výhody systému nezajímaly. Jiní lidé si stěžují například na to, že integrované spoje mívají čas to i půlhodinová zpoždění. Jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil ale přesto nevidí situaci tak dramaticky. "Procento nespokojených lidí je i s rozšiřováním dopravy setrvalé," uvedl. Podle něj se také může stát, že někteří lidé nevidí v integrované dopravě větší přínos, protože ji nemohou využít.

Zda se mohou lidé z Ivančicka a Oslavanska na novinky v dopravě těšit, tak ukáže čas. "Zavedením integrované dopravy získají obyvatelé Ivančicka řadu nových možností pro cestování," tvrdí Jaromír Holec, ředitel společnosti Kordis, která má systém na starosti. Přímým vlakem se lidé dostanou například přímo do centra Brna nebo je autobusy zavezou okolo bohunické nemocnice na Mendlovo náměstí. Jednou z novinek je také prodloužení integrované dopravy až na území kraje Vysočina. Na jednu jízdenku se tak mohou lidé dostat až do Kralic nad Svitavou. "Jsme dohodnuti s krajem Vysočina, že se bude finančně podílet na provozování linek fungujících i na jejich území," poznamenal radní Pospíšil.

Tempo rozšiřování a pokryté území ale nevyhovuje všem. Nespokojeni jsou na příklad v Miroslavi na Znojemsku. Integrovaný systém totiž končí jednu zastávku před městem. Navíc se podle návrhů jízdních řádů budou rušit i některé vlakové spoje. "Každé omezení někoho postihne. Například spoluobčany dojíždějící do zaměstnání do Hrušovan nad Jevišovkou nebo jedoucí z Brna. Pokud vlak končí v Bohuticích, nemá pro region smysl," řekl místostarosta Miroslavi Roman Volf.

V tuto chvíli je integrace dopravy v regionu ve třetí etapě. Do ní patří ještě zapojení Židlochovicka, které přijde až v září. "Podmínkou spuštěni je výstavba přestupní stanice v Modřicích, která začne v následujících týdnech," uvedl Holec. V příštím roce se plánuje připojení zbylých částí Blanenska a Vyškovska a v dalších letech pak přijde na řadu celý jih kraje.

Rovnost, Eva Wiesnerová, 28. června 2006