Krajští zastupitelé odstartovali projekt integrované dopravy

Již od začátku roku 2004 by Brňané mohli svoje jízdenky na městskou hromadnou dopravu využívat i při jízdě železnicí a autobusy ČSAD do nejbližšího okolí města. Jihomoravské krajské zastupitelstvo včera schválilo záměr, podle něhož by nejpozději do září měl vzniknout podrobný projekt, který počítá i se vzájemným sladěním jízdních řádů a s dalšími úpravami. Ty se prozatím dotknou zejména Brna a jeho nejbližšího okolí.

Už v dubnu by mělo být jasné, jak velké území nový systém od 1. ledna 2004 zasáhne. "Další oblasti by se měly připojovat postupně, ale v poměrně rychlém sledu," řekl krajský radní Jaroslav Pospíšil. Zástupce Českých drah Jiří Kotrman potvrdil, že intenzívní jednání vrcholí: "Účastníme se všech pracovních schůzek. Je reálné se dohodnout."

Osu budoucího systému mají tvořit osobní vlaky jednoucí v jednotných časech. Na ně budou navazovat pravidelné přípoje autobusových linek. V některých oblastech posílí počet spojů, jinde ubudou nevytížené souběžné linky. Kompletní informace budou známy v září, kdy bude zveřejněn návrh nového systému. Ten zajistí krajský odbor dopravy společně se společností Kordis, kterou hejtmanství a brněnský magistrát zřídily právě kvůli koordinaci dopravy. Přes rozpočet kraje dostanou letos tři desítky dopravců provozní dotace ve výši 450 milionů korun; Brno přispívá 932 miliony korun.

Integrovaný dopravní systém již funguje ve většině krajských měst. "V současné době jsou do něj železnice zapojeny v sedmi krajských městech," poznamenal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Hlavní cíle nového systému podle rozhodnutí kraje:
čudlík Sdružovat ekonomické prostředky státu, kraje a obcí a umožnit tak jejich ekonomické využití.
čudlík Zlepšenou kvalitou systému zvýšit počet uživatelů veřejné hromadné osobní dopravy.
čudlík Zavést jednotné tarifní a přepravní podmínky, jednotný prodejní, odbavovací a informační systém.
čudlík V maximální míře odstranit souběžné jízdy málo vytížených spojů.
čudlík Koordinací jízdních řádů zajistit optimální provoz přestupního systému.
čudlík Zvýšit frekvenci základní taktové dopravy.

Rovnost, Miloš Šenkýř, 14. února 2003