Integrovaný dopravní systém prokazuje životaschopnost

Jižní Morava – Integrovaný dopravní systém (IDS), jehož start se odehrál začátkem loňského roku, prokazuje svoji životaschopnost. V první etapě se do něj zapojily celkem 104 obce. Integrace pokračuje od 1. ledna letošního roku. S podrobnostmi nás seznámil Jaroslav Pospíšil, člen rady JMK odpovědný za oblast dopravy.

Jak budou vypadat další etapy rozšiřování IDS a kolik nových obcí by se mělo do systému zapojit?
Druhá etapa, která byla odstartována již 1. ledna tohoto roku územím obcí na Tišnovsku (49 obcí), bude pokračovat 1. září obcemi na Zbraslavsku a Sokolnicku v celkovém počtu 24 obcí. Následně ještě v prosinci letošního roku bude zahájena etapa E3 zaintegrováním území 21 obcí kraje západní části Vyškovska, v souvislosti s novými jízdními řády na železnici.

Součástí prosincového rozšiřování IDS bude i v posledních dnech tolik diskutované vyloučení železniční přepravy osobními vlaky v úseku Křenovice - Vyškov a její nahrazení spoji autobusovými. Jaké jsou hlavní důvody pro tento krok?
Jednoduše řečeno: v uvedeném úseku mezi Křenovicemi a Vyškovem vlaky cestuje minimum cestujících, vlaky jsou využity nejvýše z 10 procent. Jedním z důvodů jsou i úspory. Konkrétně jde o 10 miliónů korun za rok - to je ztráta, které v tomto úseku České dráhy ročně dosahují, a kterou by musel uhradit kraj. Určitě se tyto peníze dají využít lépe.

Nedávno se v Křenovicích k tomuto problému uskutečnilo setkání představitelů kraje se zástupci obcí. Jaké hlavní argumenty tam zazněly?
Zazněl tam např. názor, že vlaky v uvedeném úseku jsou nenaplněné, protože jezdí v nevhodnou dobu. Problém ovšem vychází z jednokolejnosti této trati. Nejdříve se musí nastavit grafikon pro rychlíky a do času, co zbývá, se musí jízdní řády dalších vlaků natěsnat. Další z argumentů byl ekologického rázu: trať je elektrifikovaná a má být nahrazena autobusy. Musíme vzít ovšem v potaz, že málo naplněný vlak spotřebuje mnohem více energie, která také musí být někde vyrobena. Dále nám bylo vytýkáno, že se významně prodlouží cestovní doby z důvodu přestupování. Prodloužení cestovní doby ve směru na Vyškov je však kompenzováno větším počtem spojů. Autobusové zastávky jsou navíc v některých případech blíže cílům cestujících, (např. vyškovská nemocnice).

Zavádění 1. etapy IDS se ve svých počátcích také setkávalo s obavami - například z odlivu cestujících. Poslední statistiky však mluví jinak.
Je to tak. Dnes se ukazuje, že díky zavedení IDS jsme na území první etapy přepravili oproti předchozímu roku o 18 procent více cestujících - přitom jsme počítali jen s 10 procentním nárůstem. To jen potvrzuje, že zavedení IDS bylo správným krokem. Důvody, proč došlo k tak markantnímu nárůstu přepravovaných cestujících ne území první etapy vidím v atraktivitě a účinnosti tohoto systému. Nabídl mnoha lidem nové možnosti a oni se ho v krátkém čase naučili využívat. Využívají pravidelnějších intervalů cestování, je tu nabídka větší frekvence, možnosti předplatného a celkového sladění cestování

Rovnost, Moravské listy, 25. srpna 2005