Sjednocená doprava zavede linky na sever

Na jedinou jízdenku se od ledna budou moci lidé z Brna a okolí dostat do obcí, které přejdou z kraje Vysočina pod jižní Moravu. Přestupovat z ní budou moci z tramvaje do vlaku i na autobus.

Brno – sjednocená doprava, která funguje v Brně a okolí už téměř rok, se od ledna rozšíří. Ale oproti plánu zatím jen za současné severní hranice kraje a obcí, které ještě letos patří k Vysočině. Původně mělo k systému od nového roku přistoupit více než sedm desítek obcí. Jeho autoři ale poučili ze zmatků, které letos v lednu provázely první vlnu sjednocování (spoje na sebe nenavazovaly, některé přestupní zastávky byly v katastrofálním stavu, cestující stáli v blátě), a proto další fázi rozdělili.

Od ledna začne „systém jediné jízdenky“ platit u několika vesnic na Lomnicku a čtyřiadvacet obcí, které přejdou z kraje Vysočina pod správu jihomoravského úřadu. Jednotný systém dopravy se tak protáhne dál na sever.

Zbylé obce ze Sokolnicka a Domašovska, s nimiž druhá fáze původně počítala, se zapojí do integrované dopravy až od července,“Hlavním důvodem, proč jsme další rozšiřování systému odložili, byla nutnost opravit některé přestupní uzly,“ řekl Květoslav Havlík z agentury Kordis, která má sjednocování dopravy na starosti.

Přestavba se týká hlavně tří zastávek. Vlakového nádraží Sokolnice-Telnice, před nímž se musí vybudovat zastávka pro autobusy tak, aby lidé mohli pohodlně přestupovat na vlak. Podobný problém má stanice Zastávka u Brna. Třetím místem jsou Křenovice, kde má vyrůst nová autobusová zastávka.“stavět by se mělo začít na jaře. Cenový odhad hovoří o zhruba dvaceti milionech korun, které budeme potřebovat,“ doplnil Havlík. Doufá, že na úpravu problémových stanic dostane Kordis příspěvek z Evropské unie.

Napětí panuje v několika obcích na Sokolnicku. Například starostové Bošovic, Dambořic a Velkých Hostěrádek sepsali protestní dopis, v němž tvrdí, že je nová podoba dopravy vrací zpět o padesát let,“Od nás jezdí autobus přímo do Brna, lidem to vyhovuje.Nový systém vrátí co už tady bylo. Lidé pojedou autobusem do Sokolnic k nádraží, tam jich část přestoupí na vlak, ale ten jede jenom do centra. Ti, kteří pracují v Komárově nebo v Tuřanech, pojedou ze Sokolnic zase autobusem, ale klasickou linkou, která všude zastavuje,“ stěžuje si Jaroslav Šimandl, bošovický starosta. Havlík oponuje tabulkami z posledního sčítání lidu. „Většina obyvatel zmíněných obcí jezdí do centra Brna.

Mladá fronta Dnes, Robert Klos, 26. října 2004