Brno a okolí spojí dopravní systém

Integrovaný dopravní systém, který má zásadně zjednodušit dopravu v Jihomoravském kraji, dostává přesnější podobu. První etapa odstartuje 1. ledna 2004 a zasáhne Brno a jeho okolí.

Brno - Po letech řečnění, příprav projektů a přešlapování na místě se zřejmě část Jihomoravského kraje dočká od začátku příštího roku zavádění integrovaného dopravního systému. Ten umožňuje cestujícím přestupovat v regionu s jedinou jízdenkou mezi vlakem, autobusem a například tramvají. Zajištěna má být také lepší návaznost spojů u všech druhů hromadné dopravy. Podobné systémy už přitom dlouho fungují v Praze, Ostravě, v Hradci Králové, Pardubicích či ve Zlíně. Na stole leží návrh první etapy nového systému, která zahrnuje území města Brna a zhruba dvacetikilometrový pás kolem něj. Má odstartovat 1. ledna 2004 a výrazně tak změnit podobu dopravy v uvedených místech. „První etapa příliš nezasahuje do oblastí jižně od Brna,“ upřesnil Jaromír Holec z firmy Kordis JMK, kterou založil Jihomoravský kraj spolu s několika obcemi právě proto, aby vytvořila koncepci integrovaného dopravního systému. Návrh podle Holce bere ohled na ucelené dopravní oblasti, většinou jde o území kolem pověřených obcí třetího stupně; tak, aby se v dalším období mohla oblast s integrovaným dopravním systémem snadněji rozšiřovat. Integrace má být okamžitá, plošná, se zapojením velkých i malých dopravců, od Českých drah po drobné provozovatele autobusových linek. Již v první etapě se počítá se zavedením cestovních zón, jednotných jízdenek, jednorázových i předplatných, a sjednoceného tarifu. „Do září chceme předložit krajskému i brněnskému zastupitelstvu projekt, v němž již bude jasné, zda se nám podaří dodržet termín prvního ledna,“ podotkl Holec. Prvotní změny se mohou objevovat již letos při úpravách jízdních řádů.

Zavedení integrovaného systému vítají České dráhy, které si od něj mimo jiné slibují větší příliv cestujících. „Máme s tím zkušenosti v několika místech republiky, a například ve východních Čechách jsme byli jedním z hlavních iniciátorů,“ řekl Pavel Tesař z tiskového střediska Českých drah. Podotkl, že jih Moravy je ve sjednocování dopravy hodně pozadu. V Ostravě začal integrovaný systém fungovat už v roce 1997, přičemž dnes zahrnuje řadu i vzdálenějších okresů, v neposlední řadě Frýdek-Místek či Fulnek. Krajský radní Jaroslav Pospíšil, který má na starosti dopravu v regionu, ovšem tvrdí, že Jihomoravský kraj je v přípravě integrovaného dopravního systému rozhodně mezi prvními. „Založili jsme jako jedni z prvních firmu, která bude systém postupně na celé jižní Moravě budovat,“ uvedl Pospíšil. Připustil, že všechno nejde tak rychle, jak by si kraj představoval. Jablkem sváru jsou například různé přístupy Brna a kraje. „Usnesením krajských zastupitelů jsme městu dali najevo, že na systému chceme pracovat, teď bude záležet na jejich aktivitě. Bez Brna to prostě nejde,“ dodal Pospíšil.

MfD, Robert Klos, Andrea Pavelková, 26. února 2003