Senioři v tramvaji ušetří

Důchodci starší sedmdesáti let si možná od ledna nebudou muset kupovat za tři sta padesát korun speciální kupon, se kterým mohli jezdit celý rok hromadnou dopravou zdarma. Včera to prohlásil nový primátor města Roman Onderka. Hodlá tak splnit jeden z předvolebních slibů, které dal.

Podle primátora bude od příštího roku starým lidem k cestě tramvají, trolejbusem nebo autobusem stačit jen občanský průkaz, kterým prokáží svůj věk. „Vzhledem k tomu, kolik jezdí městskou hromadnou dopravou seniorů, ztráty nebudou nijak vysoké,“ míní primátor. Přesnou částku, o kterou by v souvislosti s projektem dopravní podnik ročně přišel, Onderka zatím nezná.

Úspory primátor slibuje i lidem s malými dětmi. Zatímco dosud musel doprovod dětí mladších tří let zaplatit alespoň zlevněné jízdné, od Nového roku budou cestující s malými dětmi jezdit úplně zadarmo.

„Cena jízdenek pro doprovod dětí do tří let činí nyní čtyři nebo šest korun v závislosti na době cestování. Ztráta za zrušené jízdné ve výši do deseti tisíc korun měsíčně je v celkovém více než miliardovém ročním rozpočtu dopravního podniku zcela zanedbatelná,“ tvrdí Onderka. Další novinkou, kterou by mohl brněnský dopravní podnik v brzké době zavést, jsou autobusy jezdící na zemní plyn. Jejich provoz totiž vyjde výrazně levněji než u stávajících souprav s naftovými motory. A výhodnost používání ekologického plynu navíc před pár dny ještě umocnila vláda, když zrušila daň na plyn do vozidel s technologií CNG.

„Celková úspora v porovnání s naftovými autobusy na jeden kilometr by představovala průměrně 4,83 Kč,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

V Brně už v letošním roce od dubna do srpna zkušebně pět autobusů na zemní plyn jezdilo, dopravní podnik je měl zapůjčené k testování.

„U každého autobusu byl vyhodnocen jeho ekonomický přínos v úspoře nákladů na pohonných hmotách oproti naftovému nízkopodlažnímu CityBusu,“ popisuje Pohanová. Aby byly počty objektivní, zohledňovalo se dokonce i to, jaké převýšení musely autobusy na svých trasách překonávat.

Pokud se město rozhodne autobusy nakoupit, musí pro ně vybudovat speciální čerpací stanici. „Bylo by nutné postavit plničku v našem areálu v ideálním případě ještě jednu záložní mimo něj,“ přiblížila Pohanová. Při testování musela být v Brně zbudována dočasná čerpací stanice.

Dopravní podnik plánuje, že by ekologické autobusy na plyn v následujících letech zaplnily celou medláneckou autobusovou vozovnu, město by tedy muselo nakoupit 110 vozů.

„Máme spočítáno, že v takovém případě by se roční úspora pohybovala okolo devíti milionů korun,“ přiblížila Pohanová s tím, že autobus na plyn stojí asi o milion korun víc než naftový.

„Rozhodnutí o obnově vozového parku plynovými autobusy je v kompetenci majoritního akcionáře,“ doplnila Pohanová. Stoprocentní podíl akcií v dopravním podniku vlastní město. A podle radního pro dopravu Martina Andera ze Strany zelených se radnice hodlá na nákup ekologičtějších dopravních prostředků zaměřit.

„Určitě to bude priorita,“ potvrdil Ander s tím, že chce usilovat o získání peněz z Evropské unie na rychlejší obnovu vozového parku. „Pokud to půjde, budu se snažit, aby se upřednostnil nákup právě autobusů na zemní plyn,“ doplnil Ander.

Mladá Fronta Dnes, Jiří Smetana, 14. listopadu 2006