Rychlík do Vyškova na výhodnější lístek

Rychlík mezi Vyškovem a Brnem možná od prosince obohatí jízdní řády Integrovaného systému Jihomoravského. Zákazníkům „sjednocené dopravy“se tak cesta zkrátí.

Brno – Lidé, kteří pravidelně cestují z Brna do Vyškova, budou moci od 11. prosince jezdit rychlíkem a přitom využívat výhod Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Hejtman Stanislav Juránek totiž v úterý získal zatím neoficiální příslib od ministerstva dopravy, že rychlíkové spoje na této trati se stanou součástí sjednocené dopravy. To by v praxi znamenalo, že by cestující mohl dojet z Brna do Vyškova na jízdenku, na kterou může jezdit i v brněnské městské hromadné dopravě. SPOJENÍ Brna z Vyškovem už sice součástí integrovaného systém je, ale výhody, které z toho pro cestující plynou, platí dosud pouze pro autobusové linky.

Cenu rychlíkové jízdenky po 11. prosinci zatím není možné určit, protože v září se změní jízdní řády i jízdné. Dnes stojí cesta rychlíkem z Brna do Vyškova 64 korun.

Tam, kde získají především Vyškované, ztratí obyvatelé obcí mezi Křenovicemi a Vyškovem. Právě tuto trať se totiž chystají krajští úředníci od poloviny prosince vyjmout integrovaného systému a osobní vlakovou dopravu nahradit autobusovou. Obce tak přijdou o železniční spojení.

„Jsou to jednoduché počty: sto padesát vagonů tam obsluhuje méně než šest set cestujících, před tím se nedají zavírat oči,“ argumentoval Stanislav Juránek, který včera jednal se starosty obcí, jichž se zrušení vlakové dopravy dotkne.

Starosta Křenovic Drahomír Kolařík je však jiného názoru.“Pro nás je to krok zpátky. Místo půlhodinky vlakem pojedou teď lidé do Vyškova hodinu autobusem, a ještě z přestupem ve Slavkově. Slibují, že to bude levnější, ale pohodlnější rozhodně ne.“

Podle Juránka rok a půl od zavedení integrovaného dopravního systému vzrostl počet jeho zákazníků o 18 procent. „To je moje měřítko toho, zda je systém pro cestující výhodný. Znamená to, že systém je výhodný i pro deset dopravců, kteří jsou jeho součástí,“ dodal hejtman.

Mladá Fronta Dnes, 18. srpna 2005